دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکیدکرد: اگر غربی‌ها به‌سمت حرکت تندروانه بروند، اقدام آنها برد زیادی نخواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران را مصمم به ادامه فعالیت هسته‌ای خود خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز دوشنبه پس‌از ملاقات وزیر امور خارجه گرجستان در تهران ، در گفت و گو با خبرنگاران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس شرایط جدید تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی گفت: اگر تصور این باشد که اقدامات غرب نسبت به مسایل هسته‌ای حرکت تندروانه است و حرکتی درحاشیه آن بعنوان مذاکره مطرح باشد،ایرانی‌ها آنقدر ساده نیستند و این مساله را درک می‌کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ما طرفدار مذاکره هستیم و این اقدامات ما را از مسیر اصلی خارج نمی‌کند.

لاریجانی در خصوص مذاکرات خود با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت: مذاکرات با سولانا در چهار جلسه پایه خوبی برای تفاهم درموضوع فعالیت هسته‌ای ایران فراهم کرده بود و نگرانی‌ها را از سوی دوطرف رفع می‌کرد.

وی تاکید کرد: در این مذاکرات به دو سوال اصلی و ریشه‌ای "عدم انحراف ایران از فعالیت هسته‌ای" و "محروم‌سازی ایران" پاسخ دادیم و برای هر دو مساله فرمول تهیه کردیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که برای سایر زمینه‌ها نیز فرمول ارایه دادیم، اظهار داشت: ما اعلام کردیم که گروه ‪ ۵+۱‬باید فعالیت هسته‌ای ایران را شامل غنی‌سازی و چرخه سوخت بداند یا در خصوص انحراف ایران از فعالیت‌های صلح‌آمیز به نظامی نیز پاسخ دادیم که باید یک کنسرسیوم بین‌المللی غنی‌سازی ایجاد شود که البته آن موقع بحث طرح فرانسه مطرح نبود.

لاریجانی تاکید کرد: با هر کدام از دو طرف به توافق رسیدیم و الان می‌گویم که اگر آن توافقفات با سولانا مبنا قرار گیرد به نفع هر دو طرف است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این که سولانا بتواند گروه ‪ ۵+۱‬را نسبت به این توافق متقاعد کند، اظهار داشت: اگر توافقات ما و سولانا که نگرانی های دو طرف را برطرف کرده است مبنا قرار گیرد، می‌توانیم در شرایطی آرام هم به مسایل هسته‌ای و هم به مسایل منطقه‌ای بپردازیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: پایبند بودن به این توافق به اراده دو طرف نیاز دارد.

لاریجانی با تاکید بر این که به همه توافقات با سولانا پایبند هستیم، هشدار داد: اگر طرف اروپایی پایبند نباشد، باید مسوولیت تبعات آن را هم بپذیرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این که مساله تعلیق در ابتدای مذاکرات با سولانا مطرح نبوده است، گفت: آنها از این توافقات استفاده تاخیری می‌کنند.

وی در خصوص اظهارات روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر امکان حصول به تعلیق در جریان مذاکره، تصریح کرد: انعکاس اظهارات سخنگوی وزارت خارجه دقیق نبوده است.

لاریجانی در پاسخ به این که گفته می‌شود نتیجه مذاکرات شما با سولانا از پیش تعیین شده بود، گفت: مذاکرات بی‌ثمر فایده‌ای ندارد، مسایل هسته‌ای کاملا زیر نظر من ادامه دارد و ما نمی‌توانیم از این مذاکرات، مذاکراتی تصنعی را انتظار داشته باشیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: مذاکره‌ای که نتیجه آن از قبل مشخص باشد، مذاکره نیست.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا جانشین عبدالرضا رحمانی فضلی معاون پیشین دبیر شورای عالی امنیت ملی مشخص شده است یا خیر؟ از رفتن وی از شورای عالی امنیت ملی بعنوان یک خسران یاد کرد و گفت: جانشین وی هنوز تعیین نشده است.

کد خبر 6453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز